سدنرماب باپیشرفت ۹۹درصدی در آستانه آبگیری کامل قرار دارد اما تکمیل آن نیازمند ۱۰ هزار میلیاردتومان اعتبار است.

استانها

مهدی ضیایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در گرگان با اشاره به آخرین وضعیت اجرایی سد نرماب اظهار کرد: این سد با ظرفیت آبگیری ۱۲۵ میلیون مترمکعب از سال ۱۳۹۰ و با استفاده از فاینانس داخلی و بر اساس ماده ۵۶ آغاز شده که ۸۵ درصد منابع آن از محل آورده پیمانکار و ۱۵ درصد از سوی دولت تأمین شده است.

معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای گلستان افزود: در حال حاضر بدنه سد به پیشرفت فیزیکی ۹۹ درصد رسیده و بخش عمده سازه‌های اصلی تکمیل شده است. همچنین تونل انتقال آب رودخانه چهل‌چای به طول ۳.۲ کیلومتر و سایر سازه‌های وابسته نیز به بهره‌برداری رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی امکان آبگیری حدود ۱۵ میلیون مترمکعب در سد فراهم شده است، تصریح کرد: برای تکمیل کامل فاز نخست پروژه و رسیدن به ظرفیت نهایی، حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

ضیایی در ادامه به وضعیت تملک اراضی اشاره کرد و گفت: از مجموع ۱۰۸۱ هکتار اراضی کشاورزی و مسکونی واقع در محدوده سد، تاکنون ۷۲۳ هکتار تملک شده و ۳۵۸ هکتار دیگر باقی مانده است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون حدود ۲۳۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این پروژه هزینه شده و بخش باقی‌مانده شامل تکمیل سازه‌ها، تملک اراضی و جابه‌جایی روستاها نیازمند حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است که مقرر شده از طریق مولدسازی دارایی‌های دولت تأمین شود.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای گلستان با تأکید بر اهمیت راهبردی سد نرماب در توسعه شرق استان گفت: تأمین آب شرب شهرهای شرق گلستان، کنترل و کاهش سیلاب‌ها، تأمین حقابه‌های زیست‌محیطی و پشتیبانی از شبکه‌های آبیاری و زهکشی پایین‌دست از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح ملی است.

انتهای پیام/